Karamelknopen



Heeeeeerlijke koekjes met de smaak van Twix!
De eerste keer dat ik ze maakte, was ik eigenwijs, ik dacht: ze zijn in het recept vast het bakpoeder vergeten te vermelden. Dus ik doe het erbij en resultaat: frisbee koekjes hahaha. Heel groot en plat! Het heeft even geduurd, maar de 3e keer dat ik ze maakte (zonder bakpoeder, met iets minder boter en met kleinere bolletjes) had ik dan eindelijk mooie koekjes! Want, hoe lekker ze ook zijn, het oog wil ook wat!

Ingredienten:
275 gr boter
125 gr suiker
2 tl vanille-essence (of 1 zakje vanillesuiker)
300 gr bloem
Garnering:
Half potje bebogeen (is caramelpasta voor op brood)
150 gr pure chocolade

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Klop boter en suiker en vanillesuiker/essence tot een romig geheel. Zeef de bloem en doe dit bij het botermengsel. Meng tot een zacht en luchtig deeg. Let op het blijft wel een plakkerig deeg, dus bestrooi je werkplek goed met bloem en ook je handen. Maak er kleine bolletjes van (zo groot als een walnoot) en leg ze op een ingevette bakplaat. Druk diepe kuiltjes in de bolletjes (met je vinger of achterkant van een mes ofzo). Bak ze 10-15 minuten tot ze licht goudbruin zijn. 

Haal ze uit de oven en druk nogmaals de kuiltjes in (als de koekjes nog warm zijn). Laat ze daarna afkoelen. Verwarm de caramelpasta in een pannetje of in d emagnetron en roer goed zodat er geen klontjes meer inzitten. Vul elk kuiltje van de koekjes met een beetje caramel. Smelt de chocolade en laat een beetje afkoelen. Laat de caramel hard worden in de koelkast en smeer er dan chocolade op, maar laat de rand van het koekje vrij. Laat de chocolade hard worden. 

Recept komt uit een klein receptenboekje van Ann Watson.

Reacties

Populaire recepten